Feb 7, 2011

Ren och fin vs Skitig och glad...

Har ägnat några tankar åt mitt val av hundraser..samt aktiviteter med dessa. Från början var min tanke rättså enkelspårig, agility var det jag skulle hålla på med, vilken hund jag än hade. Men det spåret har ändrat riktning. Agility är ju en sån sport där man faktiskt kan välja, är det fint och rent ute, jamen då kan man träna, är det lervälling...då stannar man hemma (säger inte att man alltid gör det, men valet finns där)
Så kom den lilla bc:n in i mitt liv och påpekade att hon tänkte vara en sån där hemsk hund på agilityplan, en sån hund som jag absolut inte ville träna och tävla med, en sån som skriker och gapar, hetsar och flåsar och dessutom stänger av öronen, så agilityn la vi åt sidan.

Plötsligt öppnade sig världen av fårvallning för mig, har man en fårvallare så bör man ju iaf prova.. och mitt intresse för detta växte. Nu är det ju så att min hund inte är lika fascinerad av får som jag, men jag tycker iaf att det är roligt och försöker träna vallning när jag får chans, hunden får hänga på. Vad ingår i fårvallning, jo, lera, fårbajs, får med sin unika fårlukt, stövlar, broms, flugor osv osv, allt detta resulterar i en ohyggligt smutsig och skitig hund! Men det är ganska trevligt ändå=)

Eftersom jag har en pudel, har jag alltid tyckt om pälsvård, men här för ett tag sedan bestämde jag mig för att jag ska utbilda mig till hundfrissör och sedan det beslutet så badas och klipps det stup i kvarten hemma hos mig, den lilla pudeln går runt och doftar som en liten blomma och är fluffig som ett litet moln. Vad tillhör hundfrissörernas värld, rent, rent, hundschampoo, borstar, saxar. Hundar som luktar gott..iaf när de varit i våra händer en stund.

Man kan ju då fundera på varför i hela fridens namn jag väljer PUDEL som är lika med Fluffande och päls päls päls, och BORDER COLLIE som är lika med knappt någon pälsvård alls, ´smutsen ramlar liksom av henne, jag behöver knappt lyfta ett finger.
Det lustiga är att när jag funderar på mina framtida hundar ibland, så tror jag nog att jag ska ha just pudel och bc...man får liksom lite av varje värld=) perfekt!


No comments: