Sep 13, 2010

Shaping


Ikväll har jag shapat lite med Mika, kände att jag borde ta tag i att träna in lite nya konster nu när jag snart är färdig klickerTRÄNARE. Idag tränade vi på "gråt" sittandes fint med båda tassarna över nosen, jag tycker det är svårt coh Mika med. Jag insåg idag att jag använder en del hjälper när hon ska sitta fint, tillexempel förstod hon inte att det var den rörelsen det handlade om när jag hade händerna nere i knät, annars har jag dem jämt lite uppåt kom jag på.
Vi tränade också lite stilla rörelser, mycket svårt tyckte Mika. (som att inte sitt fint är stilla) Men det vi tränade var att lipa, alltså sträcka ut tungan. Jag vill att huvudet ska vara still coh bara tungan ska röra sig. Det var avancerat tyckte Mikan, men det blev bättre och bättre.

Vi tränar coh tränar i olika miljöer med olika mycket störningar. Vi ska också börja en kurs som heter reaktiva hundar och jag hoppas att de ska ha något att säga om när Mika blir orolig/nervös/rädd och struntar i mig, hon beter sig som att hon inte hör något alls, typ stänger av coh bara stirrar, det funkar inte om man ska tävla freestyle på stökiga platser utan godis i handen.... nej träning träning, och hoppas som sagt att de har något vettigt att säga.

No comments: